SUCCESFULDT GULD-SATS

Guldørreden kom endeligt i hus, og kunne noteres som års-art nummer 20

Efter den vilde nat ved Lillebælt ( ) , havde jeg stadig krudt tilbage i røven 🙂 – Den skønne lille Stilbjerg lystfiskersø, lå lige i skudlinjen mellem Lillebælt og hometown Herning, og der var en rimelig chance for en guldørred. – Den art har jeg efterhånden givet tre resultatløse skud i denne sæson, som dog har kastet både tigerørred, regnbue- og bækørred af sig. – Men denne gang lykkedes det i fin stil….

Jeg har alskens metal diller-daller i put and take-æsken, men har dog erfaret, at små blink i guldørredens egne farve ofte kan trigge dem. Derfor startede jeg ud med et orange/guldfarvet blink, som ganske hurtigt udløste et hug i den 3/4 isdækkede sø. Søejer Andreas havde dog netop startet hans “piskeris”, så det isdækkede område blev hurtigt mindre, og kunne snart placeres under kategorien “ingen indflydelse”. Andreas er en yderst sympatisk og synlig søejer, som ved hvad hans kunder vil have; gode forhold og masser af specialarter. Understreget af at han netop har udsat nogle af de sjældent sete Sølvørreder, lige som søen holder den specielle Lundbyørred (også kaldet Regnbuerødding), Tigerørred, Kildeørred, Brødding, Rødding, Bækørred og naturligvis Regnbueørred og Guldørred. Nice work! 🙂

Jeg skiftede til et lille kompakt 4 grams blink i signalorange, og snart var der et kraftigt riv i Wildwing-klingen, som jeg var startet med. Et gyldent skær langt ude i søen indikerede “mellemstørrelse Guldørred”, og efter en overraskende kraftfuld fight, kunne jeg nette lige præcis det jeg kom efter: En flot guldørred i midtfyrrene 🙂 – Den blev et kvarter senere efterfulgt af “dens tvillingesøster” 🙂 – Med kun 2 timers fisketid og 2 eksemplarer af den udsete art på land på kun en time, var jeg ovenud tilfreds! – Og de to gyldne gevinster var egentligt ganske flotte og fint proportionerede. – Sådan cirka lige modsat de kæmpe store fedladne fodbolde jeg tog i sensommeren 2018: HUBBA-BUBBA-FISK

– To fine guldklumper som gav ganske robuste UL-fights 🙂

Jeg ville bare “pjatfiske” lidt den sidste time, og hentede en af mine to nye 4-delte rejsestænger i bagagerummet. Måske jeg lige kunne fight-prøve med en stærkt fightende tredje guld-ræser? – Det blev ikke til endnu en guldørred, men der i mod en ganske pæn Bækørred, som dog desværre ikke leverede nogen særlig sprælsk fight, men flot det var den:

Den 55 cm lange bækker var ingen udfordring for min WFT Nano 6,8 fod/1-7 gram kastevægt

2 timer og 3 fisk på land – fedt. – Sæsonen byder nok ikke på ret meget mere klassisk put and take fiskeri for mit vedkommende, dog skal der stadig jagtes Brødding, Kildeørred, diverse karper samt Solaborre, ligesom jeg godt kunne tænke mig at tage en sommer-Guldørred på tørflue…