DEN ELEKTRISKE Å

I sidste uge fik jeg – efter å-succesen i det sønderjydske – mulighed for en tur til hjemmeåen. Og hold da magle det gik da lystigt for sig. Åen var nærmest elektrisk, og det blev jeg så også selv, da jeg tossede rundt under en fotoseance med fyren herover…

Jeg havde valgt et stræk med rask strøm og mange fine standpladser. – Og der var som vanligt masser af fisk at spotte over den lyse sandbund. Denne gang var de bare for alvor i hugget. – Eller også fik jeg bare lirket den helt rigtige spinner på fra start…?

Den lille grønne Mepps 1’er kaster perfekt på den spinkle 6½ fod rejsestang. – Og den faldt virkeligt i fiskenes smag! Først blev det til en håndfuld mindre bækørreder, derefter tre regnbueørreder (de er ret sjældne i denne å) og ind imellem blandede et par små laks sig også

Der var konstant hug, fights og landede fisk, – og det blev hurtigt til endnu flere bækørreder. De var dog ikke så store på denne tur, – den største var vel ungefär 32 cm

Jeg rykkede helt ned i starten af strækket, hvor yderligere et par bækørreder stemplede ind, inden en stor stalling knaldede til spinneren! Lidt bakserier omkring en dusk vandranunkler senere kunne jeg nette et smukt eksemplar, som lige skulle op i det fri for at blive afkroget

Som det ses på topfotoet, blev den herefter parkeret i det knudeløse net, med vand over gællerne (stallingen er fredet, så de bliver top-nurset, når de hugger). Jeg skulle lige tage nævnte foto, og ville have stangen med på billedet…. – Jeg havde dog valgt at vælte den fra mig over i et el-hegn, så det gav da et “festligt” RAP over nalderne da jeg tog fat om klingen… 🙂 🙂 🙂 – Nå men på den igen, og flere stallinger stemplede ind mellem bækørrederne. Først missede krogholdet på endnu en på cirka 40, inden en som var en anelse mindre blev hængende

En lækker tur hvor både fisk jeg var i stødet, – hele fire af åens fem ædelfisk kunne noteres, – kun havørreden var ikke at finde i den lavt løbende å. – Og dog; da jeg gik tilbage mod bilen skræmte jeg en basse omkring de 65 centimeter!… – Jeg har dog tidligere fået flere flotte havørreder på dette stræk, – bl.a. en lækker og pænt stor UL-fightet sølvfræser. – Læs eventuelt om den lige her: LÆKKER HAVS-ØRT’


Skriv en kommentar