ULTRALETTE HAVØRREDER

- Starten på en super dag med masser af U.L.-flex
– Starten på en super dag med masser af U.L.-Flex

– Her får i lige en herlig rapport fra en af de faste læsere – Klaus Larsen – som har været på en begivenhedsrig tur til en havørredfyldt kystplads. Med sig havde han makkeren Alex Groth, som fik sin havørred-debut med UL-gearet…

Lørdag morgen kl 8 parkerede jeg bilen udenfor Alex’s hus. Vi fik pakket bilen, hvorefter turen gik afsted mod Horsens fjord, hvor dagens fiskeri skulle stå på. Da vi ankom til pladsen, trak vi i wadersne, gjorde grejet klar og travede mod pladsen der med sikkerhed ville indeholde fisk.
Vi fiskede noget af vandet af på vores vej, men blev lidt bekymrede da vi ikke så eller mærkede nogen fisk. Det skulle dog ikke stoppe os, så vi fortsatte vores vej. Vejen gik igennem sivene på jagten efter havørreden.

KL2
– Gennem velvoksne siv

Da vi kom gennem sivene og ned til pladsen hvor vi skulle fiske, gik der noget tid før vi mærkede noget, indtil Alex pludselig råbte op ”Så der fisk!” Han fik en spændende fight med den, inden krogen røg ud. Vores bekymringer for om vi ville mærke noget forsvandt der efter. Vi fiskede lidt længere tid, inden vi bevægede os længere ned af. Jeg lavede et kast ned langs land, og der gik ikke ret lang tid før der rejste sig en bølge efter mit blink. Der gik ikke mange sekunder før jeg mærkede fisken hugge og der var fast fisk!

Efter en lille fight, kunne der landes en rigtig fin farvet havørred, der efter et hurtigt billede, fik friheden igen 🙂
Lige efter lavede jeg endnu et kast ned langs land igen, hvor efter der rejste sig en endnu større bølge bag mit blink. Den fulgte med hele vejen indtil blinket blev trukket op – det vi så var en rigtig pæn havørrede på 60-70cm. Vi rykkede os lidt længere ned af, så vi rigtigt kunne komme til at fiske til den. Alex var helt vild efter at fange den, og gav den masser af forsøg, men desværre uden held. Vi så den følge efter flere gange, uden at hugge. Lidt ærgerligt, men efter noget tid gav han den fred og gik videre.

Jeg fandt et lækkert lille spot, hvor der var nogen lave siv og læ med solen bag mig. Pludselig ude i vandet kommer der en stime på 6 havørreder svømmende forbi, – jeg skyndte mig at ligge et kast ud foran dem, hvor efter jeg fik et hug og havde fast fisk, der kæmpede bravt for at slippe fri.

- Fjorden bød på masser af herlige fight med fine ørreder
– Herlige fights med fine ørreder

Jeg fik den ind til mig, hvorefter jeg fik den afkroget. – Et hurtigt billede – hvorefter den blev pænt genudsat.

Der gik ikke lang tid før jeg hørte Alex råbe ”Klaus, der fisk!” og jeg måtte skynde mig gennem sivene. Men da jeg kom derhen havde han lige mistet fisken, en pæn havørrede som han skød til 45-50 cm og blank! Den havde kæmpet godt for at slippe, og da den skulle i nettet og landes røg krogen, super ærgerligt!
– Men han holdte modet oppe, hvilket gav pote senere hen…

Jeg var gået tilbage til pladsen, hvor jeg så stimen med havørreder. Jeg havde kastet ud et par gange, da jeg pludselig ser en fin havørrede skyde gennem vandet og hugger på mit blink. Desværre blev jeg for ivrig og gav tilslag for tidligt, så krogen røg ud igen. Møg irriterende, men kan kun skyde skylden på mig selv, når jeg ved bedre. Vi  gav det noget tid, men desværre fik vi ikke ret mange flere fisk. Derfor vendte vi ligeså langsomt snuden imod bilen, men selvfølgelig skulle strækket op til bilen fiskes igennem, hvilke viste sig ikke at være nogen dårlig ide.

Der gik ikke lang tid, før Alex endnu engang havde fisk, og denne gang kom den med op og blev landet. – Dette var åbenbart startskuddet til ham, da han inden for 45min fik 5 havørreder på land. For hvergang vi bevægede os tættere på bilen, var der hug og fast fisk. Alle sammen kæmpede godt og bravt for at slippe fri, men heldigvis blev de på krogen alle sammen! Alle blev hurtigt fotograferet og pænt genudsat.

- En glad UL-debutant
– En glad UL-debutant

Alt i alt kom der 7 pæne havørreder på land og mistet 3. Alle sammen lagde på 30-35 cm. Alex fik sin havørrede-debut på sin UL- stang, jeg fik min i efteråret. Så alt i alt, havde vi en fantastisk dag med høj solskin og masser af fisk. De blev alle taget på hvid møresilda og hvid stripper. Stængerne var 5” og 5,6”. – Det er en fantastisk følelse og fight når disse små torpedoer hugger og kæmper for at slippe! UL fiskeriet er for alvor begyndt for os begge 2, hvilket der skal bruges masser af tid på, i den kommende sæson.

Tak til Klaus for en rigtig god beretning fra en forrygende tur!

3 kommentarer til “ULTRALETTE HAVØRREDER”

1. Hvad godt er der ved at tage 7 HØ på land med en størrelse på 30-35 cm? Sådan bærer man sig ikke ad og heller ikke på UL stangen.

1. Hmmm – tror bare at den gode Alex er glad for hans debutfisk, og gerne ville have fiskene foreviget?
      Jeg kender ikke Alex, kun Klaus som har taget billederne. Han er dog mere rutineret, så derfor er der ikke billede af hans fisk tror jeg.
      Men jeg vil alligevel ønske Alex tillykke med debut’en 🙂

2. “fik 5 havørreder på land” Er et ordsprog der bruges blandt lystfiskere, når de lander en fisk, der ikke sprang af under fighten.
      Alle blev afkroget og udsat nænsomt. 🙂