TUNGEVINDUES-TEST

– En stor brandmand fandt vej ind under mit velfungerende vindue 🙂

– Jeg har altid været en sucker for alt visuelt fiskeri; tørfluefiskeriet, gedder via diverse topwateragn, rimter og karper på flydende brød, osv. Så da jeg i sidste weekend blev introduceret til tungevinduet = visuelt fiskeri class 1! – af David fra SPECINEERS.DK, var jeg “on fire”…..

Sammen med David havde jeg succes med at fange Sandkutling, Hundestejle, Ulk og ikke mindst Panserulk (læs evt. indlæg her: PANSERULK!!! (ART 86)). – Og det var bare sygt fedt at daske rundt med tungevinduet, og betragte det marine liv på tæt hold 🙂

– Den nuttede – og ganske eftertragtede – Panserulk, som jeg fangede for en uge siden

Jeg havde et lille tungevindue på 40×20 cm med på første-turen, – et fint veludført arvestykke fra min gode fiskekammerat Kasper Strube. – Men allerede på hjemturen var jeg i gang med at udtænke et større og mere opdateret tungevindue. Derfor gik weekenden med konstruktionsplanlægning, og allerede i starten af denne uge var jeg klar til indkøb af diverse dele. – En tur i Bauhaus gav følgende rov: Ø50 mm nedløbsrør, 4 stk 90 graders hjørner, vandfast fuge, vandfast tape og 2 syrefaste fenderbøjler. Jagten fortsatte hjemme i base camp, hvor jeg fandt en god håndfuld rustfrie skruer, nogle gummitætninger, 4 plast”fødder”, en alu karabinhage, en alu øsken og 1,5 meter plast-tørresnor… – Herefter fik jeg fingre i et stykke 3mm klar akryl. – Og så var jeg – med mine alvorligt mangelfulde Byggemand-Bob-skills – klar til at bygge mit helt eget tungevindue 🙂

– Og det gik rigtig godt – og efter kun en time var rørsystemet samlet og akrylen limet på. En halv times tid med “pimpning” og jeg var færdig! – Og yderst tilfreds med resultatet – og mig selv 🙂 🙂 🙂

– Jomfrusejladsens første ulke-gevinst. – Bemærk det meget klare gennemsyn!!! – SÅ fedt!

Det færdige vindue endte med – pga rørsystemet – at veje cirka “ikke en skid” – og var dermed udført i bedste UL-stil – “just the way I like it – aha aha…” – Det endte med at blive 80×65 centimeter og var “pimpet” med stangholder (af en rørstump), elastik-værktøjsholder samt kombineret bæresele og sikkerhedsline via tørresnoren og fenderbøjlerne, som også fungerer som sikring mod “udfald” af mine stænger. – Hmmmm – måske der også skal en ølholder på…. 🙂

Fugen var langt fra tør, da jeg var færdig med mit tungevindue fredag ved 18-tiden, og jeg kunne trods en noget “lortet” vejrudsigt, slet ikke vente med at få det søsat. – Så ved 20-tiden stod jeg ved den jyske østkyst, og var mere end klar til min kun anden “tunge”-tur. – Men ville den spritnye konstruktion overhovedet fungere?….

Fandme om jeg ikke også fik luret en flot Tangsnarre: Ny PR på 12,5cm

Forholdende var absolut ikke optimale på pladsen, – der var pålandsvind, lidt for høje bølger, semi-uklart vand og en rivende strøm…. 😦 – Men jeg hoppede optimistisk i de gamle neoprenwaders, smed feltakvariet, den lækkeri-fyldte agnboks og min kraftige 1000 lumen lampe op i det ultralette vindue, og monterede sikkerhedslinen til vadejakken. Der røg også et mikronet med – til at fange mysis med- men også til at lande fisk… – Gearet bestod af isfiskestangen på 2,3 fod monteret med en 36’er tanagokrog og 5,3’er Sting’en monteret med en almindelig str. 20 krog.

Og test-turen blev en bragende succes! – Det urolige vand gjorde at jeg knapt kunne se bunden rundt om vinduet, men igennem vinduet havde jeg et krystalklart synsfelt, som afslørede alt hvad der rørte sig – feeeedt!
Al planlægning og nørkleri havde båret frugt!: Den nye stærke lampe lyste alt op, det ultralette vindue var super behageligt at gå med, og stangholderen fungerede perfekt til mine to stænger. – Og det viste sig hurtigt at det var en fordel med de to stænger, da jeg kunne switche mellem krog- og agnstørrelse alt efter hvilken art jeg mødte. Jeg startede ud med en sulten Ulk, som var ret nem at få til at hugge på en halv reje, og derefter kom jeg forbi denne fine lille fladfisk, som hapsede et flagrende stykke blæksprutte:

– En fin lille Rødspætte som røg på årslisten som UL-art nummer 65

Herefter måtte jeg tumle lidt med de høje bølger, som gav lidt vand ind over den lave 50 mm rørkant (eneste ulempe i forhold til en tung trækonstruktion), men alligevel fandt jeg hvad jeg søgte, – nemlig aftenens eneste spottede Panserulk! – Og sandelig – efter et par forsøg huggede den godt til mit 5 mm lang skalrejestykke, og jeg kunne via mininettet få den ekspederet op i akvariet. – Sådan mand – den perfekte jomfru-turs-art 🙂

– Og det var endda et stort eksemplar: Panserulke-PR på 16,4cm (DK-rekord er 18,5)

Og det lille grønne net havde kort forinden vist sit værd. – Jeg havde spottet tre af de smukke og elegante Tangsnarrer, men kunne ikke få dem til at hugge på hverken reje eller blæksprutte. Da jeg spotter nummer fire, kommer der en af de meeeeget få mysis (for koldt vand?) ind under vinduet, og jeg fanger den med nettet. Hurtigt får jeg den nøklet på tanago’en, og to sekunder efter løber min lampe tør for strøm…!! – Jeg står nu i totalt mørke og ligner en tosse (det gjorde jeg måske lidt i forvejen… 🙂 ), indtil jeg fatter at tænde den meget svagere pandelampe. Det lykkedes trods mit nylige og ganske betydelige synshandicap at servere mysis’en for den lange fisk – og får den kroget første gang 🙂 Succes med en halvsvær art, som tilsyneladende kun æder mysis?…

Med ULK, Rødspætte, Tangsnarre og ikke mindst Panserulk, endte det hele med “fuld lykke”. – Desuden så jeg Torsk, Hvilling og Sandkutling, – alt var tydeligt gennem min fine nye konstruktion. – Job well done 🙂
Nu går jagten ind på nye spændende revirer, hvor jeg kan bruge tungevinduet, og arterne jeg vil gå efter bliver Tangspræl, Langtornet Ulk, Ålekvabbe, Ising og Tangnålene 🙂

Med pelshue og Panserulk i “vinter”-mørket – stor tilfredshed med en suveræn test-tur