JONAS PÅ KYSTEN

- Klaus fik guidet den unge Jonas til sin første kystørred
– Klaus fik guidet den unge Jonas til sin første kystørred

– Klaus Larsen har endnu engang været på en begivenhedsrig UL-tur til kysten. Denne gang sammen med makker Alex samt den unge Jonas, som for første gang skulle prøve en kysttur.
– Det kom der en rigtig fin beretning ud af …

Første kysttur med havørreder og steelheads: (af Klaus Larsen)

– Jonas kontaktede mig en dag, hvor han fortalte han rigtig gerne ville på kysten og fiske. Han havde et brændende ønske om at fange sin første havørred, hvor efter vi aftalte, at vi skulle af sted om søndagen. Jeg kontaktede hurtigt en af mine trofaste fiskemakkere Alex og fik ham overtalt til at tage med. For en sikkerheds skyld, ville jeg gerne vi var 2, nu hvor det var Jonas’ første tur på kysten. Der skulle læres og fortælles om færden på kysten og i fjordene, og helst inden vi selv tager af sted, da bunden nogen steder kan være ret lumsk og farlig, som vi desværre hører om i nyhederne indimellem.

Dagen kom langt om længe efter meget glæden fra os alle. Alex og jeg startede bilen kl. 6.30, hvor efter vi satte kursen hjem til Jonas. Da vi ankom var det en meget spændt og træt Jonas som vi mødte. Vi pakkede bilen med hans grej, hvor vi bagefter begav os ud på den lange køretur ned til pladsen, hvor der skulle fiskes. Efter en god køretur ankom vi til pladsen, hvor vi kiggede udover vandet. Vi steg ud af bilen og pakkede vores trofaste UL-gear ud, sprang i waders og af sted det gik. Inden vi fik fisket måtte jeg ned og ligge et par gange, fordi jeg gled i mudder eller andet, som var til stor morskab for Jonas og Alex. Det var dog ikke dagens sidste grin på turen…

Vi nåede bredden og begyndte at fiske området af, og der gik ikke lang tid, så råbte Jonas “Ja, så der fisk“. Ganske rigtigt var der tydeligt noget som rykkede igen i den lille 5” spinne-stang. Efter en lille fight kunne Jonas stolt lande sin første havørred på kysten!

- Klaus fik guidet den unge Jonas til sin første kystørred

En fin blank havørred omkring de 40cm, som efter et hurtigt billede blev nænsomt genudsat. Den første havørred skulle gerne foreviges med et billede sammen med en rigtig stolt og ny fisker på de danske kyster.

Dagen var knap nok startet, så vi havde masser af tid. Vi fortsatte fiskeriet en halv time inden vi begav os over på den anden bred. Vi fandt hurtigt en lille pynt, hvor vi kunne af fiske et større område. Da vi kom derud, spredte vi os lidt ud med nogen meter imellem, så vi rigtig kunne fiske hele vejen rundt. Der går ikke lang tid før jeg mærker et hug og en fisk der kæmper for sit liv i den anden ende, den kæmpede dog ikke forgæves for efter få ruske ture sprang den af, ærgerligt! Vi opgav dog ikke håbet for flere fisk, vi vidste jo de var der. Så spørgsmålet var bare hvad de ville have. Efter vi havde fisket den lille pynt af, begav Alex og Jonas sig længere om i vigen. Jeg fortsatte lidt og fiskede rundt om den lille pynt, uden videre held så jeg fulgte efter.

Efter noget længere tids fiskeri, var vi alle 3 begyndt og blive sultne. Så der blev hentet kogegrej og madpakker, som bestod af feltrationer igen. De er nu ikke helt dårlige i denne kolde tid, når man kan få varm mad på fiskepladsen. Da vi havde spist og var godt fyldt op igen, startede vi atter fiskeriet igen. Vi havde dog ikke meget held af det, men fik dagens gode grin, da vi 3 andre lystfiskere komme til. For lige pludselig gav det et ordentligt plask og den ene af dem, sad i vandet med kun hovedet oppe ovre, så han fik hurtig kælenavnet “dykanden” af os 🙂

Linen på mit lille UL hjul voldte problemer, så jeg skiftede om til min 9″ og bombarda med en flue, som jeg skulle gå med resten af dagen. Hvorefter vi begav os om på den anden side, hvor vi ville prøve. Der lagde en lille lystbådehavn, og vi startede fiskeriet her. Der gik ikke 5 min. før Jonas, igen, har bid og fighter fisken ind til os,
hvor han lander den i nettet.

- "Steelhead" kan nu også tilføjes Jonas fangstliste
– “Steelhead” til Jonas’ liste

Vi opdager at det ikke er en havørrede men en steelhead! Hvilket giver Jonas et kæmpe smil og masser glæde over han igen lander en fisk på kysten, dog af en helt anden art. Denne blev gokket og hjemtaget af en stolt lystfisker.

Der gik kun få min efter Jonas havde landet sin steelhead, inden jeg mærkede jeg et vild hug på min flue 3 meter fra os, og ud af vandet springer der en rigtig flot, let farvet havørred, den kæmper bravt for sit liv med vilde spring, og prøver at trække af sted.

Da den ikke springer længere, får jeg den ind til mig, hvor efter jeg afkroger den, får taget et hurtigt billede og vist Jonas forskellen på havørred og steelhead. Jeg fortæller og viser Jonas hvordan han nænsomt genudsætter en fisk igen, og hvordan han kan “vække” liv i den igen, ved at bevæge den forsigtigt frem og tilbage i vandet. Ligeså stille svømmer den fra mine hænder og ud i det åbne igen.

Fin blank kystørred. - En rigtig dejlig fisk :-)
– Fin blank kystørred. – En rigtig dejlig fisk 🙂

– Vi breder os lidt ud, hvorefter jeg siger til Jonas han skal prøve og fiske kysten af ud til den pynt, vi skal ud på, – jeg følger trop nogen meter efter ham. Alex bevæger sig om på den anden side af pynten, så Jonas hele tiden er i mellem os. Vi får fisket os ud til pynten, og jeg træder ud til Jonas og tager nogen kast sammen med ham, imens vi snakker.
Jeg mærker et par hug, det samme gør Alex, men ellers giver dagen ikke flere fisk. Alex og Jonas bevæger sig op af imod, hvor mig og Jonas fik vores fisk. Jeg bliver lidt, og ser om jeg kan få den der huggede, men desværre uden held. På min vej tilbage falder jeg i snak med Poul, som fortæller mig om nogen flere pladser der indeholder gode fisk i denne tid. Efter en lille snak, siger jeg pænt tak til Poul for informationerne han var så venlig og dele. Dagen slutter og vi pakker sammen, og sætter kursen hjem ad. I bilen har vi en meget træt og meget stolt nyudklækket lystfisker til kysten, som er blevet oplevelser rigere og brænder for at komme af sted igen. Så vi har aftalt en fisketur den efterfølgende lørdag, som forhåbentlig giver endnu flere oplevelser. Tak til Jonas og Alex for en super god dag, samt Poul for at dele nogen pladser med os.

Vores udstyr bestod af små UL stænger og hjul, og to 9″ spinstænger. Vores fisk blev taget på 2 forskellige Hansen stripper i farverne rød/sort med hvid bagside og hvid/grøn, og en flue ved navn polarmagnus. Vi går dog så vidt muligt UL all the way. 🙂

– ULFISK.com siger tak til Klaus for den tilsendte beretning

2 kommentarer til “JONAS PÅ KYSTEN”