13-ÅRIG PÅ EVENTYR

- Jonas, - en sej dude og en dygtig UL-fisker :-)
– Jonas, – en sej dude og en dygtig UL-fisker 🙂

– Gennem den suveræne facebook-gruppe Midt- & Vestjyllands Lystfiskerklub  har jeg fået kontakt til Klaus Larsen, – en dygtig UL og allround-fisker, – og ikke mindst en sympatisk gut, som gerne hjælper hvor han kan. På en af sine mange ture mødte han den 13-årig Jonas, og det er der kommet en rigtig fin historie ud af, – enjoy…

Klaus’ historie om hidsige regnbuer, ungdommelig lykke og U.L.:

For nogen dage siden mødte jeg Jonas, ved en å jeg holder meget af at fiske i. Han er ligeså bidt af fiskeriet, som jeg selv var i den unge alder og stadig er.
Vi faldt hurtigt i snak og klingede godt sammen, så vi gik og fiskede lidt sammen den dag, hvor jeg viste ham nogen af de pladser der altid holder fisk. Der gik ikke lang tid før han havde hug, og der stod en vild kamp for sig med at få landet denne fine ørred sikkert.
Efter lidt fighten gled ørreden ned i nettet og blev landet.

jonas ved åenJeg kunne se en stor glæde og stolthed i hans øjne, og det mindede mig om hvordan jeg selv var dengang, ja selv den dag i dag, når der er landet fisk efter en god fight, store som små.
Da der var gået lidt tid, og vi snart skulle hjem af, fik vi snakket lidt. Vi byttede numre og facebook, hvor vi arrangerede en tur efter flere ørreder.
Da dagen kom, hvor vi havde aftalt en fisketur, havde jeg sørget for at pakke bilen med mad, drikke, grej og stænger. Der skulle jages undslupne regnbuer igen.

Udstyret bestod af 2 små fine stænger, den ene var en 5″ med 2-5 gram og den anden 7″ med 7-25 gram i kastevægt. 2 små Shimano Exage 1000 hjul med påspolet Nanofil og en æske med diverse spinner.

Jeg startede bilen, hvorefter jeg kørte af sted for at hente Jonas. Vi havde begge glædet os til en dag udelukkende med fiskeri og hygge.

Jeg fik hentet Jonas og snart efter stod vi og gjorde os klar til at fiske.
Stængerne var rigget til, taskerne pakket og af sted det gik.

Vi startede først et stykke oppe af åen, hvor jeg vidste der ville stå fisk. Ganske rigtigt! Der var fisk, vi havde flere hug og følger, men desværre havde vi ikke heldet med os til at de blev siddende.

Vi mistede ikke håbet, men gik så ned til mit “ynglings spot”. Et sted der er meget fredfyldt og fyldt med fisk.
Vi nåede stedet og lavede en lille lejr, hvor vi sku have madpakken senere.

Vi gik ned i vandet og bevægede os ligeså langsomt et par meter ned, så vi kunne komme til og fiske stedet af.

I første kast, mærker jeg et ordentlig hug, og ud af vandet springer der en rigtigt fin ørred, men desværre smider den krogen i springet. Vi skiftes lidt til at fiske stedet af, vi har begge hug og følger. Utrolig nok, så er der ikke nogen der vil side fast. Efter lidt tid bliver vi enige om, at gå op og få noget at spise.

Jonas blev noget overrasket over at høre det er feltrationer vi skal have. Noget han ikke havde prøvet før, så det var han spændt på, meget endda, for kassen blev godt og grundigt undersøgt for at se hvad den indeholdte.
“Og en tandbørste” udbrød han, da han fandt den nede i kassen. 🙂

jonas felt
– Feltrationen tjekkes lige ud

Imens vi venter på maden bliver færdig, fortæller jeg Jonas hvordan jeg fisker i åen og hvorfor, han lytter og tager det til sig, hvilket betyder en del for ham, som skal lære fra sig. Jeg fortæller, hvorfor jeg bruger de små stænger som jeg har taget med.

Det er jo en rigtig fed fight, når man har kroget en regnbueørred på så lille en stang, og den bare tager udløb og springer vildt.

Efter vi havde spist, skulle vi fiske området af endnu en gang, dog også mere end vi havde gjort…

Jonas lagde ud, og der viste sig hurtigt en bølge efter hans spinner. Den huggede og kæmpede bravt for sit liv med vilde spring og udløb, men desværre for Jonas, slap den fri.

Der gik lidt tid, hvor efter vi fik øje på en ørred der skød igennem vandet og tog min spinner i munden, og stoppede op. Vi var i tvivl om at den havde taget spinneren, så jeg gav et ordentlig tilslag, hvorefter ørreden skød igennem vandet som en torpedo og trak line ud. Jeg gav straks Jonas stangen, så han kunne få lov til at fighte den på den lille 5″, imens jeg gjorde mig klar til at lande fisken.

Det var fedt og se, den glæde han viste ved at få følelsen af, at fighte en fisk på så lille en stang. Der blev vist stor koncentration, for at holde på fisken og undgå de grene der stak i vandet.
Han udbrød kort tid efter, at han gerne ville have sådan lille stang, da det var meget sjovere end en normal stang! Der var et stort smil i ansigtet på ham, da jeg tog ved fisken og landede den for ham med hænderne. Stort highfive og der skulle aflives en fin regnbueørred.

- Velproportioneret, smukt farvet og fuldfinnet regnbue
– Velproportioneret, smukt farvet og fuldfinnet regnbue

Dagen gik med at fiske lidt mere af åen af, vi havde nogen fine hug og fights på de små stænger.

Vi besluttede os for at prøve et andet spot, der også holder mange fisk.
Så vi bevægede os op imod bilen, fik den pakket og kørte af sted.

- "Fiskeparadiset"
– “Fiskeparadiset”

Da vi ankom til det andet sted, var der stor begejstring fra Jonas, da der kunne ses fisk over alt. Store som små, ja det vrimlede med dem. Vi fik pakket grejet ud og startede fiskeriet. Denne gang bestod vores endegrej af små blink, 4grams stripper og små nails.

Der gik ikke lang tid før der var den første faste fisk. Vi havde knap startet indspinningen, inden stængerne bøjede sammen, og der kunne mærkes fast fisk. Vi fik dem hurtigt landet og forsatte fiskeriet. Næsten hvert kast havde vi adskillige hug eller fast fisk med ind. Jonas var helt vild og kaldte dette et “fiskeparadis”, alle de fisk gjorde ham endnu mere tændt på at fange dem.

- Ny-udklækket hardcore U.L.-fisker :-)
– Ny-udklækket hardcore UL-fisker

Vi fortsatte i et par timer med heftige små fights og sammen bøjede stænger, nok var de ikke store, men de var aggressive og vilde. Da vi stoppede og talte fiskene, havde vi fået 28 fisk på land den dag. Vi mistede mange, men havde en utrolig sjov dag, med masser af aktion og fisk. Vi pakkede bilen og fiskene, satte os ind og kørte hjem af, hvor vi havde en god snak om hele dagen. Vi havde begge 2 nydt dagen fuldt ud. Vi blev en masse oplevelser rigere og fik styrket båndene.

← Her til venstre ses Jonas med dagens fangst.

– En stolt og glad fisker, der er blevet en oplevelse rigere med en bredere viden. Jeg ser allerede frem til næste tur, hvor vi igen drager af sted med de små stænger.

Forhåbentligt får vi en masse fisk, som vi gjorde i dag.
Mange tak for en rigtig god dag til Jonas! – Ser allerede frem til den tur.

Klaus

– Tak til Klaus for en rigtig fed beretning – er sikker på at han har fået kylet Jonas godt og grundigt ind i U.L.-verdenen – SÅ godt gået!  🙂

Link til den fine facebook-gruppe “Midt & Vestjyllands Lystfiskerklub”:

5 kommentarer til “13-ÅRIG PÅ EVENTYR”

1. Det tror jeg da på – og ikke mindst for Jonas – hils ham og sig tak for bidraget til en herlig beretning

1. Jo – er sikker på at Klaus nok skal få Jonas trukket med til vandet igen 🙂
      – Det er bare en god historie om en god gerning med et win-win-resultat 🙂